Olin reilu viikko sitten edustamassa mahtavaa ehdokasryhmäämme
JAPA ry:n ja kumppaneiden Auton vapaapäivän tapahtumassa kävelykadulla.
Kiitokset järjestäjille tästä mahdollisuudesta ja hienosta tapahtumasta. Sade
vähensi yleisömäärää, eikä ääneen (ymmärrettävästi) päässyt kuin vartiksi,
joten ajattelin kirjata näitä pohdintojani tänne blogiin kaikkien luettavaksi.
Liikkuminen paikasta toiseen on meidän kaikkien oikeus, ja
kunnan tulee tarjota tähän tasapuoliset mahdollisuudet. Yksityisautoilu
puolestaan kuluttaa luonnonvaroja, rasittaa ympäristöä ja ihmisten terveyttä
päästöillään ja vähentää kaupunkialueen viihtyvyyttä. Näistä varsin
itsestäänselvistä syistä kannatan julkista ja kevyttä liikennettä.
Julkinen liikenne tulee järjestää siten, että sen
käyttäminen on myös vähävaraisemmille kuntalaisille mahdollista. Nykyisellään
tämä ei toteudu. Tämän vuoden budjettiin SKP esitti Jyväskylän kaupunginvaltuustossa
marraskuussa 2011 rallituen (260 000 euroa) kohdentamista joukkoliikenteen kehittämiseen ja
lipputukeen. Samaisessa valtuuston
kokouksessa ehdotimme lentoliikenteen tukemisen poistamista budjetista. Valitettavasti
ehdotukset eivät menneet läpi, mutta taistelu jatkukoon. Toivottavasti
seuraavaan valtuustoon saadaan hieman enemmän ympäristötietoisia ja fiksuja
valtuutettuja...
Jyväskylän joukkoliikenteeseen kohdistuva 200 000 euron
säästötavoite on hylättävä. Myös kaavailtu opiskelija-alennuksen poistaminen
tulee perua. Jo nykyisellään varsin harva kaupunkimme opiskelijoista siirtää
kirjansa Jyväskylään. Tästä syystä kaupunki menettää valtionosuuksina ja verotuloina
huomattavia summia vuodessa. Opiskelija-alennuksen
poistaminen vain pahentaisi tilannetta.
Lippujen hinnan jälkeen toiseksi tärkeimpänä näen reittien
tarkoituksenmukaisuuden. Jyväskylässä pitäisi toteuttaa tutkimus kuntalaisten
tarpeista ja optimoida reitit ja aikataulut tämän mukaisesti. Linjasto
tarvitsee selkeitä vaihtopisteitä muuallekin kuin foorumin taakse. Myös pysäkkien viihtyvyyteen, tuulensuojaan
ja aikatauluinfon kehittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Pienetkin asiat
voivat ratkaista bussin ja oman auton välillä.
Mielestäni julkisen liikenteen järjestäminen kansalaisten
ehdoilla onnistuu parhaiten ottamalla toiminta kaupungin alaisuuteen. Kun
palvelu tuotetaan kunnallisesti, se ei ole sidottu yritystalouden vaatimuksiin.
Kunta voi tehdä päätöksiä, joiden hyödyt nähdään vasta pitkällä tähtäimellä. Jos
välttämättä halutaan ostaa palvelu yksityiseltä sektorilta, on se
kilpailutettava sellaisella tavalla, että pienemmilläkin yrittäjillä on
mahdollisuus olla mukana. Nykyisestä Koiviston auton monopolista on joka
tapauksessa päästävä.
Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että loputkin
kauppakadusta tulisi rajata kevyen liikenteen käyttöön. Tämän ehdotuksen taisi
nostaa esiin JYY (korjatkaa, jos olen väärässä!) muutamat vaalit sitten, mutta
se ei valitettavasti ole edennyt mihinkään. Autoton keskusta lisäisi alueen viihtyvyyttä
ja liikenneturvallisuutta. Liikenteen
vähentyessä myös ihmisten terveydelle ja rakennusten kunnolle haitalliset
hiukkaspäästöt vähenisivät keskusta-alueella. Toivottava seuraus olisi myös
hiilidioksidipäästöjen väheneminen kokonaisuudessaan, mutta tähän tarvitaan
toki myös muita toimenpiteitä, kuten julkisen liikenteen edistäminen ja
pyöräilyreittien parantaminen muualla kaupungissa. Kauppakadun rajaisin koko
matkalta, eli Vaasankadusta alaspäin. Tämän ”kevyenliikenteenkadun” toteutus
pitäisi tehdä esimerkiksi niin, että keskelle jätetään selkeät pyöräkaistat
molempiin suuntiin ja reunoille jää täten tilaa kävelijöille, pyöräparkeille ja
mahdollisille terasseille. Pyöräkaistat lisäävät huomattavasti
liikenneturvallisuutta ja sallivat sujuvan pyöräliikenteen.
Myös muualla kaupungissa voitaisiin pyöräkaistoja ja –taskuja
hyödyntämällä luoda sujuvampia kevyenliikenteenväyliä. Mielestäni Helsingissä
vastikään toteutettu Baana-hanke on hyvä esimerkki kevyenliikenteen
kehittämisestä. Se ei toki ole suoraan sovellettavissa Jyväskylään, mutta
samanlaista henkeä kaivataan myös täällä. Yksi helpohko ja tärkeä muutos
nykyiseen on kevyenliikenteenväylien talvikunnossapidon parantaminen. Nykyisellään
kadut aurataan siten, että lumi kertyy kevyenliikenteenväylille kaventaen niitä
huomattavasti, ja auraus on priorisoitu niin, että talviaamuina töihin tai
kouluun lähtiessä kevyenliikenteenväylät ovat vielä täysin auraamatta. Varsin
pienillä toimenpiteillä pääsisimme tilanteeseen, jossa polkupyörän käyttäminen työ- tai koulumatkaliikuntaan
olisi ympärivuotisesti mahdollista ja turvallista.
Tässä siis muutama ajatus, jotka voisivat tehdä Jyväskylästa
paremman paikan elää. Ne eivät ehkä ole uusia tai radikaaleja, mutta jostain kumman syystä niitä ei ole Jyväskylässä toteutettu. Katsokaa siis tarkkaan, ketä äänestätte tälläkertaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti